Budowa świata, Atelier Dutrou , Francja, 1992
W 1992 roku przeniesiony zostałem żywcem do raju dla grafików, a konkretnie do raju dla grafików uprawiających akwafortę, akwatintę, miedzioryt, słowem techniki wklęsłodrukowe.
Francuski galerzysta, czy raczej „diler” Denis Canteux zamówił u mnie wielkoformatową i kolorową akwafortę z tintą. Praca wykonana została podczas pobytu w Atelier Dutrou, niedaleko Auxerre. Pan Dutrou, w latach czterdziestych i pięćdziesiątych współpracujący z Fundation Maeght: z Picassem, Miro czy Alexandrem Calderem, którego wiele interesujących gwaszy zobaczyłem na przykład w kuchni Madame Dutrou, posiadał jedną z dwóch największych wówczas pras we Francji. Grafika pod tytułem Budowa Świata, o nakładzie trzydziestu odbitek, i formacie 170 x 100 cm i odbita na specjalnie w tym celu wykonanym papierze o bardzo wysokiej gramaturze, była wtedy, przez swoje wielkie rozmiary, rzadkością. W późniejszych latach świat graficzny zapełnił się wielkoformatowymi pracami. Ale wtedy, co wiem na pewno, podobnej wielkości pracę wykonał tylko hiszpański artysta Antonio Segui.
Budowę świata pokazałem po raz pierwszy w krakowskiej galerii Jana Fejkla, w 1994 roku otrzymałem za tę pracę nagrodę w im. Ignacego Trybowskiego podczas Triennale Grafiki w Krakowie w 1994. Grafika znalazła się w kolekcjach Bibliotheque National w Paryżu czy National Gallery w Waszyngtonie, a w 2000 roku pokazana została na wielkiej wystawie grafiki polskiej zorganizowanej przez krakowskie Muzeum Narodowe w Belgii.
Fragment rozmowy z Jackiem Sroką opublikowanej w katalogu wystawy indywidualnej artysty w Muzeum Narodowym w Krakowie, 2008